THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Je libo valčíček? Takový pěkně odpíchnutý, až pekelně rychlý, místy velmi tradiční a v jistých okamžicích také černočerný jako svědomí arabského teroristy? Pokud není na škodu několik čistě finských přísad, mohli by KALMAH a jejich čtvrté řadové album „The Black Waltz“ být přesně tím, o čem je právě řeč. Kdysi dávno totiž tahle partička okolo bratří Kokkových ťapala ve stopách daleko slavnějších krajanů CHILDREN OF BODOM a (jak se to mohlo stát?) holdovala stejně svižnému a místy i výživnému melodickému speed – black metalu s bohatým klávesovým rejstříkem. Avšak zatímco Alexi Laiho a spol. zdaleka neusnuli na vavřínech a začali strkat prsty i jinam, KALMAH se nejspíš rozhodli vybrušovat tuhle ("svou") škatulku až k diamantovému lesku (i když při tom podle všeho museli počítat s tím, že to bude proces velmi, velmi zdlouhavý, ne-li vůbec nekonečný). Takže vybrušují, vybrušují a vybrušují.
A přesto (nebo právě proto) momentální stav jejich prací na tomto projektu někoho věci znalého sotva překvapí. V solidním zvukovém kabátku vztyčená mohutná galérie typicky zahraných a vrstvených riffů, v níž nejdůležitější roli hrají barevné klávesové party, velmi často a výrazně se přetahující s kytarovými vyhrávkami, a vysloveně deathový vokál Pekky Kokkyho, který se jako jediný tak trochu vymyká prezentované atmosféře a náladě (i když rozhodně ne v negativním smyslu). A vstupní brána dokořán, jen vejít a rozhlédnout se po tom nejdůležitějším, co bývá v podobných případech ceněno, tedy po dobrých a zejména zubu času odolávajících nápadech. V tomto směru KALMAH nouzí určitě netrpí, byť na některých místech („Time Takes Us All“, „With Terminal Intensity“ nebo „Man Of The King“) by se o tom dalo minimálně plodně diskutovat. Jakoby se některé plošky právě dobroušeného černého třídobého nerostu podobaly jiným jeho ploškám, jestli si rozumíme, protože i když to bývá znakem dokonalého brusičského díla, v hudbě to samozřejmě neplatí. Ale jak říkám, jde jen o několik málo případů, které nemohou nijak výrazně ovlivnit celkový pohled na album, jenž se jinak jeví být velmi živelným, a to zejména pro spoustu šikovné práce s melodiemi a jejich rámování těžkým metalovým rámem. Typicky například v na první pohled tradičních melody – blackových válech „Defeat“, „Bitter Metallic Side“, „To The Gallows“ či „The Groan Of Wind“, které spolu s monumentálním charismatem disponují i nezaměnitelnou hudební příchutí země tisíců jezer, anebo naopak v titulní skladbě „The Black Waltz“, rezignující sice na rychlé tempo, ovšem nesené na nádherně tesklivém a zároveň dechberoucím motivu.
Soudě dle všech podstatných okolností by si tedy tanečník, jenž by neodolal vábení „černého valčíku“, měl minimálně přijít na své. Místy by jej možná mohl strávit dojem, který jakoby mu stahoval a uvězňoval nohy do obrovské spousty něčeho hustého, tmavého a odpudivého, ale to bude nejspíš tím, že KALMAH si i nadále pěstují titulek, za který schovávají svoji produkci, totiž swamp metal. A jestli ne, pak to dozajista bude jen chvilková záležitost, po níž se znovu dostaví pocit (metalové) lehkosti a jistoty, který zcela jistě vydrží mnohem, mnohem déle.
Svižný a místy i výživný melodický speed – black metal s bohatým klávesovým rejstříkem, záhrobním murmurem a na to konto povícero zajímavými okamžiky, to jsou KALMAH v roce 2006. Velice solidní záležitost.
7 / 10
Pekka Kokko
- zpěv, kytary
Antti Kokko
- kytary
Timo Lehtinen
- baskytara
Marco Sneck
- klávesy
Janne Kusmin
- bicí
1. Defeat
2. Bitter Metallic Side
3. Time Takes Us All
4. To The Gallows
5. Svieri Doroga
6. The Black Waltz
7. With Terminal Intensity
8. Man Of The King
9. The Groan Of Wind
10. Mindrust
11. One From The Stands
Seventh Swamphony (2013)
12 Gauge (2010)
For The Revolution (2008)
The Black Waltz (2006)
Swampsong (2003)
They Will Return (2002)
Swamplord (2000)
Nechytilo ma to tak ako predchádzajúce albumy. Napriek tomu ide o kvalitnú a veľmi dobre počúvateľnú záležitosť.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.